Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
e-mail
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u meer nieuws, wetgeving en praktische informatie over elektriciteit?



Meer dan 3.000 Vlaamse laadpunten

Nieuws - 28/06/2019
-
Auteur(s): 
Joris De Vroey


 

Vlaanderen lijkt nu toch een inhaalbeweging te maken voor laadpunten voor elektrische voertuigen. Bij de laatste telling werden 3.047 publieke laadpunten geregistreerd, 1.321 meer dan een jaar geleden. Voor het eerst is het aantal private en publieke laadpunten nu ook per gemeente opgelijst.


De doelstelling is 7.400 publieke laadpunten tegen 2020, zoals de Vlaamse regering zichzelf heeft opgelegd in het actieplan 'Clean power for transport'. Daarnaast moet 7,5% van de nieuw ingeschreven wagens tegen eind volgend jaar volledig elektrisch zijn. In maart l.l. bedroeg dit aandeel nog maar 2%. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters gelooft evenwel dat beide doelstellingen gehaald kunnen worden. In totaal rijden er nu in Vlaanderen zo'n 37.000 elektrische wagens, waarvan 10.000 batterij-elektrisch en 27.000 plug-in-hybrides. Dat zouden er eind volgend jaar 74.000 moeten zijn.
Regionale verschillen

Bij het aantal publieke laadpunten, waar iedereen terechtkan om al dan niet met een laadpas in te pluggen, zijn er ook nog heel wat laadpunten bij bedrijven en appartementsgebouwen. De provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen hebben nu elk meer dan 1.000 oplaadpunten, Limburg telt het kleinste aantal (555). De meeste vind je in de steden: 279 punten in Gent (2018), 212 in Antwerpen, 132 in Mechelen en 106 in Hasselt.

Volgens het Vlaams actieplan moet er volgend jaar in elke gemeente een laadpaal staan. Dat zal uiteraard niet volstaan wanneer elektrisch rijden echt doorbreekt. Volgens het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030 moeten vanaf 2030 alle nieuw verkochte personenwagens koolstofarm zijn, waarvan minstens de helft emissievrij. Er zal dan vooral meer nood zijn aan snelladers, denkt de Vlaamse energieminister. En in 2020 moet langs de grote verkeersassen om de 25 kilometer een snellaadinfrastructuur aanwezig zijn. Het vermogen van deze laders zal opgetrokken worden van 50 kilowatt naar 150 tot 350 kilowatt.

Psychologische trigger

De Vlaamse regering heeft nog andere incentives ingezet om het transport te vergroenen (aankooppremies, projectsubsidies, fiscaliteit, groepsaankopen..) maar laadpunten spelen hierin een cruciale rol. De traditionele automobilist in Vlaanderen heeft nog altijd weinig vertrouwen in het rijbereik van elektrische auto’s, hoewel dat vandaag tussen 200 en 300 km per oplaadbeurt bedraagt, en ruimschoots volstaat voor negen op tien van de dagelijkse ritten. De uitrol van vlot toegankelijke laadinfrastructuur is dus een belangrijke stimulans in een beleid dat de Clean Power for Transport-doelen wil realiseren. 


Bron:  Minister Peeters